Winteronderhoud aan je buitenboordmotor
Voor de levensduur van de buitenboordmotor en je veiligheid is een voorbereiding op de periode dat je niet vaart, erg belangrijk.
Winterklaarmaken van de buitenboordmotor
Koude en vochtige weersomstandigheden kunnen de motor aantasten en voor problemen zorgen. Om reparaties of schade te voorkomen is het raadzaam om na elk vaarseizoen de buitenboordmotor winterklaar te maken en ook onderhoud te geven.
Naast het 1x per jaar standaardonderhoud aan de buitenboordmotor, zoals olie verversen en filters controleren en vervangen, moeten na het vaarseizoen meer zaken worden gedaan. De motor moet ook winterklaar gemaakt te worden om schade te voorkomen en een soepele start in het voorjaar te garanderen.
Veel eigenaren vragen zich af of onderhoud aan de buitenboordmotor zinvol is na een zomer waarin weinig vaaruren zijn gemaakt. Voor een goede start van het volgende vaarseizoen is winteronderhoud noodzakelijk, juist als je weinig vaaruren hebt gemaakt. Een motor die weinig wordt gebruikt heeft namelijk ook veel te verduren. Denk aan aantasting en oxidatie waarbij anodes worden aangevreten.
Kleine buitenboordmotoren zijn ook zelf te onderhouden. Globaal is het vervangen of controleren van de olie, anode, impeller, filters en bougies. Eventueel schoonmaken van de koelkanalen, het controleren, smeren en eventueel vervangen van de draaiende onderdelen hoort bij het winterklaar maken. Enige basiskennis is wel handig om te hebben.
Benzine, wat doe je daar mee?
Buitenboordmotor met injectie
Om verstopping door “gumvorming” te voorkomen bij lange stilstand: Voeg een fuel stabilizer toe aan de benzinetank volgens de gebruiksaanwijzingen. Laat daar de motor minstens 10 minuten mee lopen. Voorkeur om bij de laatste keer varen dit toe te voegen aan je brandstoftank. Met behandelde benzine in de motor wegzetten. Lege injector zorgt voor schade.
Buitenboordmotor met carburateur
Om verstopping te voorkomen door “gumvorming” is het verstandig om bij een buitenboordmotor met caburateur alle brandstof uit de carburateur te laten draaien. Dit kan door de benzineslang af te koppelen en de motor net zo lang te laten draaien tot de motor vanzelf stopt. Denk eraan dat je voor waterkoeling zorgt tijdens dit proces. Eventueel kan ook de aftapplug worden losgedraaid zodat hij leegloopt. Maak de carburateur vervolgens goed schoon zodat er geen olieresten achterblijven. Schoonmaken kun je het best doen met een tandenborstel of pijpenrager en een ‘fuel system cleaner’. Bij ernstige vervuiling kan je bij ons terecht voor een behandeling met ultrasoonbad.
LET OP: De benzine gedurende de winter niet bewaren maar zorgdragen voor milieu vriendelijke verwijdering.
Wij zijn Suzuki dealer en doen uitsluitend onderhoud aan Suzuki buitenboordmotoren.
Als je bij ons onderdelen voor het onderhoud van je buitenboordmotor koopt krijg je 10% korting bij gebruik van code: FN onderhoud2023